Kvinnligomskärelse är Tortyr

Jag tiggde faktiskt min mor om att låta omskära mig eftersom jag hade hört att det skulle göra mig ren.
Waris Dirie, En blomma i Afrikas öken.


Ämnet är tabu.
Kniv eller rakblad vässas mot en sten vid ingreppet, annars kan saxar, vassa stenar, trasigt glas eller tänder användas.
Efter detta smörjs en salva gjord på Myrra, för att stoppa blödningen. inget penicillin finns om det skulle gå illa.
Många olika former av könsstympning finns och olika grader av stränghet.
ex Sunna Klitoris avlägsnas

Vid grövre ingrepp tar man även bort blygläpparna.
Flickor i Somalia utsätts för den strängaste formen som kallas Faraonsk omskärelse eller infibulation, vilket innebär att klitoris och hela de inre blygläpparna skärs bort och och såret sys igen med endast ett litet hål eller öppning som lämnas för mens och urin. Ibland är öppningen lika liten som ett tändstikshuvud.

Infibulation utförs på 90% av kvinnorna i Somalia och dess följder innefattar omedelbar chockverkan, infektion, skador på urinrör och analöppningen ärrbildningar, stelkramp, HIV, hepatit B, blåskatarr, blodförgiftning och det kan även i längden innebära sterilitet, varbölder kring blygden, plågsamma neuromer, svårigheter att kissa, otroligt svår mensverk, ansamling av mensblodet i underlivet, frigiditet, depression och död.

Tusentals flickor i världen faller årligen offer för omskärelse. En flicka som inte blivit omskuren betraktas som oren och frånstötande.
                                                                  Kvinnligkönsstympning = Tortyr

Detta är tabu!
Jag har förståelse för detta! jag tycker asolut inte att det är rätt, eller okej, men jag kan faktiskt förstå anledningen till detta som Waris Dirie skriver i sina böcker. En blomma i Afrikas öken och Ökenblomman återvänder
Jag kan inte jämföra detta med oss, en ulänsk sedvänja mot en svensk.
Det går inte!

På samma sätt som en ung svensk flicka kan längta efter sin mens, eller efter att få bröst, kan en Afrikans flicka som Waris längta efter sin omskärelse.
KAN!!

Detta är inte okej!
Men jag kan förstå.


Omskärelse har funnits i flera hundra år och det är kultur och generation efter generation har genomfört detta. De anser inte att detta är fel och jag tror knappast att föräldrarna genomför detta för att plåga sin döttrar. Könsstympning är vad de känner till.
Det här är fel, men  jag anser att man måste förstå innebörd, kultur, framtid och speciellt anledning till detta. Det finns miljoner sätt att se på saker och ting!

Vid en omskärelse är det vanligare att kvinnan eller flickan dör, än att hon överlever!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0