Tjockisar är INTE sig själva!

"Usch kolla hur tjock hon är! hur kan hon ha kjol på sig? och hon har inte rakat sig under armarna heller! shiiit!"

Fördommar.
Varför har människor så mycket fördommar om saker och ting vi inte vet ett skit om?
Mitt första år på gymnasiet gick åt till att lyssna på åsikter om folks utseenden, beteenden och stilar, jag gav öknamn och glodde snett.
jag är vidrig!
Varje dag var det en ny person som en av oss skulle snegla på och viska.
"Amen guuuuuud! kolla!"
och de andra tjejerna skulle vända sig direkt till "Amen-Gud-kolla"-Tjejen och svara med ett lika utdraget:
"Jaa! Men Guud!"
Varje dag, varje rast.
Det fanns alltid en ny person att se ner på, och döpa.
Alien, Miffo, Chucky.
Varför man klankar ner på andra kan bara ha ett svar:
Dålig självkänsla!

Fyra brudar sitter vid ett bord i cafeterian och letar fel hos andra, flera gånger har jag tänt till, men man orkar inte alltid fortsätta tjafsa emot då ingen förändring inträffar.
Ett starkt minne var:

En ung tjej går förbi oss, 17, 18 år gammal och väldigt kraftig. (Men man får va stor, precis som man får vara smal, tysk, blond eller lång)
Jag vet, att snart kommer det komma viskade kommentarer och fördommar bakom hennes rygg.

Brud1: Men Guuuud! såg ni?

(vad var det jag sa?)

Tezzie: Såg vad?

(Jag är en bra skådespelerska)

Brud2: Jaa, hon var ju jätte tjock!
Tezzie: Så nu får man inte vara tjock längre?

Båda två ignorerar mig, för de ill ju så gärna snacka om tjockisen!
"Hon hade ju kjol på sig, hon måste ju fatta att hon är tjock"
jag blir upprörd när jag tänker på det, för de menade:
Hon är tjock = ful
och fula människor som dessutom är tjocka får inte ha kjol! De måste sitta hemma, gråta och lida över att de är tjocka och fula!
Konstigt nog så hade jag fått för mig att vi levde i ett fritt, demokratiskt land där man fick klä sig som man ville, ett land där man blev accepterad vare sig man var skateare, punkare eller hippie.
Tydligen är det inte så, det är bara vissa som är coola för att de vågar vara sig själa, tjockisar som klär sig i kort kort kjol är INTE sig själva!
Kom ihåg det!
Tjockisar ska äta choklad och böla för att de är så feta!
Tjockisar ska ha gråa mjukis byxor på sig, då först är de sig själva!

Men då kanske ni kan bestämma er då? Ni "coola, snygga" brudar som knullar nya killar varje helg, ni är tydligen er själva, och det verkar vara ni som bestämer vem som är sig själv.
den svartsminkade punkaren är sig själv, för hon vågar ha den stilen, hon vågar visa sig utomhus när hon ser ut på det där viset.
Men tjockisar med kort kort rosa kjol då?

Hon var tjock med bristningar i låren, men ändå vågade hon ha kjol! Jag är säker på att hon visste om hur hon såg ut, men ändå satte hon på sig kjolen och gick ut.
Är det inte då hon som vågade vara sig själv? 

Kommentarer
Postat av: Robert

detta var mycket bra skrivet, men jag vet inte riktigt vilken sida jag skall stå på.
låt mig säga såhär:
tjocka människor (inte för att det är fel på dem eller så) tycker jag inte skall visa allt för mycket av sin kropp eftersom att de uppenbarligen inte kan vara så stolta över sin kropp..
.. eller, det där blev fel.
självklart skall man vara sig själv! men för att folk skall kunna vara sig själva så krävs det att alla respekterar andras utseenden och skillnader.
alla kan inte ha stora bröst, alla kan inte ha perfekt rumpa, alla kan inte vara smal.
är man inte anorexia-smal då är man man fetma-tjock.
när kan man vara nöjd?
vad är det med dessa ideal egentligen?
jag kan inte säga att jag inte ser ett ideal som ett mål för mig själv, men det är som sagt bara ett mål, jag strävar inte slaviskt efter att se ut som Channing Tatum..
.. bara lite!

2007-07-02 @ 19:43:58
URL: http://cafe.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0