Vad är Yttrandefrihet?

För att gå in mer på tidigare krönika tänkte jag berätta om ett samtal mellan mig och en pakistansk flicka.
Vi satt på MC donalds en dag och började prata om Sverige. Plötsligt säger hon bara att hon inte tycker om det land som om flytt till.
Jag säger till henne att man inte kan gå och skrika ut såna saker så offentligt, dels för att folk runt omkring oss är Svenskar och kan ta mycket illa upp, och dels för att hon kan få skit för det.
och genast säger hon:
Det är precis det här jag menar, en Svensk får säga vad fan hon vill, för då kallas det yttrandefrihet, men om en invandrare säger någonting så åker hon på spö!
Jag förstod precis vad hon menade, och visst var det sorgligt, men jag vet inte om detta verkligen stämmer. Jag tror inte att invandring är varken respekterat eller accepterat fullt ut, för annars skulle det inte finnas så mycket fördommar och när jag säger det till henne vaknar hon till direkt och spottar ur sig åsikter.
hon säger att hon respekterar kristna för deras tro (bland annat) men hon undrar varför hon ska respektera kristna om de inte respekterar muslimer och invandrare?
Klart att hon undrar det och känner orättvisa inför det, och jag upprepar igen att det inte är respekterat än, men säger också åter igen:
Men du kan inte sitta här och skrika ut hur mycket du hatar Sverige, för du kommer få skit för det, för då kommer svenskar /kristna att respektera dig ännu mindre, om än ingenting alls! Jag menar, vad skulle du säga om jag sitter och säger hur mycket jag hatar invandrare?
- Du skulle få hundra svartskallar på dig på en gång.
(Snacka om att säga emot sig själv)

Medans vi sitter och snackar så ser hon inte längre mitt Egyptiska blod, utan hon ser mig som en svensk smyg rasist som vill få bort invandringen!  Flera gånger fick jag påminna henne:
Hallå?! Min mamma är invandrare, min farmor, farfar och min morfar! De är alla invandrare från olika delar av världen!
men just nu skiter hon i att vi härstammar från ungifär samma folkslag, jag är bara en rival, vars åsikter som hon på något sätt måste radera.


Medans vi sitter och diskuterar detta, skjuter min andra kompis in ett:
Men vi är svartskallar du och jag! vi får ta sånt skit från andra! Det bara är så"
Och genast får hon ett gensvar:
- Ja, vi är svartskallar, vi får ta sånt!

MEN VAD FAN!
Ni gnäller om att ni inte blir respekterade!
? testa att börja med att sluta nedvärdera er själva genom att kalla er själva ?svartskallar?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0