Vad har lilla Svenska Tezzie att säga om Rättvisa?

?Burkhakvinnor är som hästar med skygglappar, de kan bara se åt ett håll. Där ögat smalnar går trådgallret över i tjockt tyg som inte medger några blickar åt sidan. Hela huvudet måste vridas. Ytterligare ett av burkha uppfinnarens små knep: en man ska kunna veta vem eller vad hans hustru följer med blicken.? (Bokhandlaren i Kabul Sida 94) 

Jag samtalade med en några år yngre pojke för några dagar sedan. Han var muslim och var starkt troende och visste vad han talade om. Han var så trött på att folk sa att kvinnor i arabländerna var förtryckta bara för att de hade slöja på sig. Han sa att när en kristen kvinna sätter på sig slöja för att bli nunna, så har hon gjort sitt val inför Gud och hon blir respekterad för det! Men när en Muslimsk kvinna tar på sig sjal är hon förtryckt.

 Jag tänkte mycket på det och kom fram till att han var väldigt smart, för det hade jag själv aldrig tänkt på. Jag hade jättesvårt att komma på varför den muslimska kvinnan blir förtryckt när nunnan blir respekterad. Men så kom jag på det när jag läste det här citatet ovan. Här förstår man precis hur det är och får sig egen uppfattning om burkha.  Att kvinnan ska linda in sig i massvis med tyg bara för att inte behaga männen. Det står ju skrivet! Varför ska kvinnan straffas?
Det har varit så mycket snack om att männen vill inte dras till kvinnor, så därför måste de bära burkha.
  Om männen nu är så oroliga för att de ska lockas till andra kvinnor och attraheras av dem, varför inte göra någonting åt det problemet istället för att låta kvinnor bära burka.
Är det verkligen rätt sätt?

En man får ha hur många fruar han vill, men en kvinna får inte ens se på det hon själv vill, och allra minst se på en man. Är det rättvist?

Inte vet jag det, nej, för vad har lilla svenska jag att säga om rättvisa?

Jag har läst så många böcker om kultur och religon i länder som Irak, Iran, Kenya, Somalia, och främst Afghanistan. Så jag sitter inte här och skriver om saker som jag tror är rätt, eller som jag tycker ska stämma, utan att ha tagit reda på faktan.
Jag kan inte säga att jag vet min åsikt om slöjor, Var gränsen för förtryck går, mansdominerande samhällen, och det är ändå ingenting jag skulle dela med mig av.
Men vad jag vet är, att i Koranen lyder följade citat angående slöjor:

En kvinna som tillhör religionen Islam, bör helst täcka sitt hår.


 
Slöja är en sak
Burkha är en annan


Kommentarer
Postat av: Robert

det märks att du är feminist, och det är bra tycker jag!
stå upp för dig själv och för det du tycker :)

2007-07-02 @ 20:06:45
URL: http://cafe.blogg.se
Postat av: Okänd

Att vara kvinna är att ständigt gå omkring i för trånga skor. Att vara feminist är att förstå varför och att få andra att förstå att det inte är fötterna som är för stora utan skorna som är för små."

2007-09-10 @ 17:45:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0