Anpassad till ett liv i Irak?

  عائلة


- Jag har funderat på att byta efternamn


   Jag höll på att falla ihop när jag hörde min morbror säga exakt dem orden.

Han sa att han ville ha ett svenskt namn, ett namn som skulle få honom respekterad

Innerst inne visste jag precis varför han ville byta, och att det var viktigt för honom, men vetenskapen om att vårat namn nu kommer dö ut i nästa generation tyngde ner mig.

   Hans ord den där vårkvällen kommer jag aldrig lyckas blunda för, aldrig lyckas glömma. För jag vet själv om sanningen i det han sa när jag frågade honom varför.

Han sa:

Om jag åker ner till ett land, säg Irak och försvinner, så kommer de att säga på nyheterna "Svensken Nicola Aziz Melhem har försvunnit i Irak"

Folk skulle fnysa och tänka "vadå svensk?"

Aj, slag mot hjärtat.
Det var den första känslan som grep tag i mig, för hur mycket jag än ville protestera så visste jag att han hade rätt.

Svensken Per Svensson eller Egyptiern Nicola Melhem
vem skulle du rädda från Irak?
Vem skulle du skänka mest sympati för?
Vem är mest värd?


Det är nog svensken, den renrasiga, han med blå ögon och ljust hår. Det är han som skulle få din medkänsla,

För i dina ögon är min älskade morbror bara en arab som - är anpassad till livet där nere - och inte värd ett skit om en händelse som detta skulle inträffa.

  Även fast han till och med är född i Sverige, knappt kan ett ord arabiska och har det jobb han drömt om så är

blodet som flyter genom hans ådror till hälften egyptiskt.


 

Du hade rätt, även fast jag aldrig vill acceptera det, eller inse det för mig själv,
så hade du rätt.

Du måste byta namn

För vem skulle rädda dig annars om det hände något?


Älskade, Underbara Morbror!



 

image2


"När vi åkte till Turkiet, och jag satt i flygplans stolen, så kunde jag känna hur flygvärdinnorna kontrollerade passagerar listan ' Andersson, Sandgren, Berg, Melhem....hmm, vi får hålla koll på honom' "



Sen ca tre månader tillbaka, bär min morbror ett svensk efternamn.

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Grym blogg. Den behövs och du behövs. Sedan förstår jag inte riktigt om du var ironisk eller seriös om inlägget på bloggen du nyss kommenterade.

2007-09-15 @ 22:26:07
URL: http://ienannandelavagneberg.blogg.se
Postat av: Carina

Tack för din titt till mig!
Har kikat runt lite i din blogg och blir facinerad av ditt angagemang om vår jord och människorna på den. Ta tillvara på din drivkraft du kan komma långt på den.
Men en sak ska du få med från mig:
På din avatar står
Anfall är bästa försvaret.
Jag tänker på min hund då som kommer från svåra förhållanden (går att läsa om på min sida)
När hon kom till oss så var det hennes metod när hon blev rädd, att anfalla.
Anfall löser inget, det har hon lärt sig utan trygghet är det som löser det mesta.
Tänk på det. Skapa trygghet
Kram Carina

2007-09-15 @ 22:38:50
URL: http://goldiesmatte.blogg.se
Postat av: Sandra

(Svar): Ha ha okej.

2007-09-15 @ 22:42:33
URL: http://kristallicierad.blogg.se
Postat av: Alexandra

Jag kommer nog aldrig att tröttna på det!
Det börjar i USA nån gång nu i september, men skulle nog inte komma till Sverige förns i november, tror jag. Är inte helt hundra.
Grymt bra blogg förresten!=)
ha de gott

2007-09-15 @ 22:44:16
URL: http://alexandraek.blogg.se
Postat av: M

Mycket läsvärd blogg du hade :)

2007-09-16 @ 09:59:53
URL: http://www.madds.blogg.se
Postat av: Anxs

jag jämförde honom ju med mej! det är en ära;)

2007-09-16 @ 12:58:33
Postat av: Fia

det borde inte vara så att vi prioriterar dem med svenska efternamn före andra.
det är fel, men det är så vi lever. tyvärr.

2007-09-16 @ 13:40:54
URL: http://princesswirell.blogg.se
Postat av: Sofia

Tack för titten i min blogg, e alltig kul om nån skriver nåt :) Hostmedicin e bra grejer det, men nu tror jag att jag börjar bli immun.. :S
Så hemskt att det skulle behöva gå så långt att din morbror behövde byta namn, helt idiotiskt att det är så det funkar... :(

2007-09-16 @ 16:01:12
URL: http://zoofian.blogg.se
Postat av: Sofia

Du skriver bra och det här inlägget får en verkligen att funder inte för jag har funderat på de förut för det har jag. Tråkigt att det ska vara så där. Tack för ud kommenterade min blogg, kul att du gillade det får se om jag fortsätter med den mer.

2007-09-19 @ 20:53:40
URL: http://silenceibelieve.blogg.se/
Postat av: Nina

ja visst var den hemsk!

2007-09-19 @ 21:15:14
URL: http://modesida.blogg.se/
Postat av: Anonym

hej =) du komenterade min blogg . vill du snacka vidare ? adda svartvitrutad@hot,,,

2007-09-19 @ 21:31:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0